720میلیون یورو قرارداد ایران و کره‌جنوبی

» آخوندی وزیر راه و شهرسازی : این قرارداد در زمان تولید 1000 شغل مستقیم و 1700 شغل غیر مستقیم و در زمان بهره‌برداری 2000 شغل ایجاد می‌کند
»محمد‌زاده مدیرعامل راه‌آهن: تفاوت قرارداد جدید با قراردادهای قبلی افزایش سهم ایران و کیفیت بالاتر ناوگان است





قرارداد 720 میلیون یورویی ساخت واگن بین ایران و کره جنوبی امضا شد. بر اساس این قرارداد 450 واگن مسافری ریل باس برای قطارهای حومه‌ای در مدت شش سال و نیم به‌صورت مشترک بین ایران و کره جنوبی با تأمین مالی کره ساخته می‌شود.
عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد ساخت 450 واگن با کره جنوبی گفت: این قرارداد در زمان تولید 1000 شغل مستقیم و 1700 شغل
غیر مستقیم و در زمان بهره‌برداری 2000 شغل ایجاد می‌کند  که در واقع با امضای این قرارداد هم فناوری جدید وارد می‌کنیم هم اشتغال.
به گفته آخوندی در قراردادی دیگر که قبلاً بین ایران و کره جنوبی امضا شده 150 واگن در حال ساخت است که با قرارداد جدید در مجموع به
 600 واگن می رسد؛ با اضافه شدن این واگن‌ها به ناوگان مسافری، جابه‌جایی به 70 میلیون نفر در سال می‌رسد، البته باید در نظر داشت که در زمان پیک سیر قطارهای حومه‌ای و مترو شهری ظرفیت ایستاده نیز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بیشتری جابه‌جا خواهند شد. دوره اجرای قرارداد شش سال و نیم تعیین شده است.
آخوندی توسعه قطارهای حومه‌ای را در راستای برنامه ششم توسعه و کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی کلان شهرها ذکر کرد تا براساس این برنامه مسافرت‌های برون شهری که بیشتر با خودرو شخصی است به استفاده از قطار منجر شود. توسعه ریل از سیاست‌های اصلی دولت در بخش حمل و نقل است .توسعه قطارهای حومه ای از آن جهت دارای اهمیت است که می‌تواند با انتقال مسافران به ایستگاه های مترو در داخل کلان شهرها سهم بسزایی در کاهش ترافیک، آلودگی و کاهش مصرف سوخت داشته باشد. در برنامه ششم توسعه نیز بر توسعه ریلی تأکید شده است.
نخستین اقدام جدی
برای تأمین ریل
همچنین سعید محمد‌زاده مدیرعامل راه‌آهن  در این مراسم گفت: تفاوت قرارداد جدید با قراردادهای قبلی افزایش سهم ایران و کیفیت بالاتر ناوگان است.
به گفته محمد‌زاده ساخت ناوگان‌ها در داخل کشور خواهد بود و برخی تجهیزات در کره ساخته می‌شود و به ایران منتقل می‌شود.
محمد‌زاده افزود: در یک ماه آینده شرکت قطارهای حومه‌ای تأسیس می‌شود که مدیریت قطارهای  مسافری را بر عهده می‌گیرد اما بهره‌برداری و تأمین نیروی انسانی بر عهده بخش خصوصی خواهد بود.
به گفته محمد‌زاده این قرارداد نخستین اقدام جدی برای تأمین ناوگان مسافری است. در سال‌های قبل بیشتر سرمایه گذاری در حوزه ریلی در زیرساخت‌ها بوده ،اما برای توسعه ناوگان نیز اقدام کردیم.
مدیرعامل راه‌آهن گفت: مدت زمان اجرای پروژه 78 ماه است و نخستین «ست» آن در کمتر از 1.5 سال آینده تحویل راه‌آهن می‌شود. انتقال دانش فنی از سوی سازنده تجهیزات کره‌ای  نیز انجام می‌شود و شرکت ایرانی ایریکو  لیسانس ساخت را از شرکت هیوندای کره دریافت می‌کند. قرارداد ساخت 450 واگن بین شرکت ایریکو و شرکت کره ای هیوندای روتم امضا شد.
وی گفت: مالک ریل‌باس‌ها راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و دولت خواهد بود و پس از تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای، مدیریت ناوگان بر عهده ما است که با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی این قطارها «سیر» داده می‌شود.
300 واگن در ایران ساخته می‌شود
ناصر صوفی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان(ایریکو) به‌عنوان شرکت طرف قرارداد با کره جنوبی برای ساخت واگن در گفت‌ و‌گو با «ایران» در خصوص قرارداد 720 میلیون یورویی گفت: این قرارداد در ادامه با قرارداد قبلی است که ساخت 150 واگن را شامل می‌شد. صوفی گفت: تاکنون 100 واگن ساخته شده و به راه‌آهن تحویل شده است و 50 واگن دیگر در حال آماده شدن است. در قرارداد قبل ایران سهم 60 درصدی  را در ساخت  داشت و در قرارداد جدید 300 واگن در ایران و 150 واگن در کره جنوبی ساخته می‌شود،البته توان ما برای ساخت بسیار بالا است و محدودیتی در این خصوص نداریم. صوفی گفت: تأمین هزینه ساخت واگن‌ها به‌صورت صددرصدی با فاینانس کره جنوبی است.